Privacy Policy

Turki Day 2(2) - Edirne

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum w.b.h.

Selesai je check in hotel, kite pun siap2 kan diri, solat, nak masak nasi, panaskan kari ayam Brahim, bagi anak2 makan. Lepas dah siap makan, kami pun turun dari hotel lbh kurang kul 6 lebih. Cadangnye nak ke Selimiye Mosque. Kami pun p la jalan ke bus stop nak tgu bas dkt tempat kami turun tadi. Guna Wifi hotel, google map cm dkt je Selimiye Mosque nih. tunggu bas. Bila ade teksi datang, kami tahan tak berenti die. haha. Kite cakap kat Lid, "maybe sbb kite foreigner kot Lid". Edirne ni xramai sgt tourist mai. Xmacam Istanbul.

Jadi kami tunggu bas he la. Kami selisih ngan bas 7B yg bawa kami mai td. :) Kite siap snap nama bus stop kite. Sat lg nk blk senang je tunjuk kat driver bus.

Dalam 15minit, kami dapat bas. xingat dah bas nombor berape. Kami tahan bas, die berenti. Terus lid tunjuk fon, kate kami nak p Selimiye Mosque. Die kate ok, kami pun naik, bayar tambang TL5. Bas yg kami naiki lalu kat kawasan stadium, ade fakulti la area ni. Trakya Uni punye kot. Lebih kurang 10 minit, sampai lah kami di pekan Edirne, dekat je. Bas berenti. Driver bas suruh kami turun n tunjukkan jalan ke Selimiye Mosque sebelah kiri kami. Kami smpai dekat kul 7 dah ni. Maghrib hari itu 8.05 p.m. Kami berada di simpang 4, sebelah kiri ialah Selimiye Mosque n sebelah kanan is kedai2. Lid kate, "sana ade pasar malam la. Jom kite p tgk sna dulu". Kami pun p sebelah kanan.

Kite ade baca blog omputih yg penah dtg Edirne ni. Blog Indonesian pun ade tulis. Kat Edirne ni ade macam2 landmark yg xkurg hebat dari Istanbul. Edirne adalah pusat pemerintahan Kerajaan Uthmaniyah ke 2 selepas Bursa. Kite ade la jot down semua tempat2 tu. Well. Kalau sewa kereta bole la kot2 nak p semua tempat2 tu. Kami guna public transport je. Bernafas di ruang udara Edirne je sangat besar rahmat-Nya buat kami.

Ramai org di situ petang ni. Rupe-rupenye depa buat persediaan untuk Kurban Bayrami esok. Beraya di Edirne kami tahun ni. Nampak la depa duk beli Baklava yg macam2 rupe tu. Taste xtau la. Sampai abis seminggu stay di Turki, kami xdpt rase baklava. huhu.. Kami ambil angin sambil lihat2 kawasan sekitar. Lid jumpe kedai TurkCell. Masuk kedai, org tu suruh p kedai Turk Telekom selang beberape buah. Pastu org Turk Telekom kate bole set kan internet kami. Kena bayar TL30. Ikutlah Lid. Mane yg boleh. Asalkan ade internet.

Lepak2 jap. Tetibe kite terpandang papan tanda 'Ali Pasha Bazaar'. MasyaAllah. Kami di sini rupe-rupenye. Yelah. kan xde internet. Notebook pun p mn ntah. Kami pun main redah je. Kami pun masuklah dalam bazar. Tengok2 barang. Kecik je bazar ni. Ok lah. Saje syok2.

Pastu keluar dari situ, kite kate kat Lid, nak beli perfume. Ade satu kedai perfume kat sini. Perfume yang ade pun dah nak habis. Kite beli la satu botol. TL35, murah je. Syok juga beli perfume mase melancong.

Anak2 nak makan ice-cream layan kan aje. Ice-cream gelato paling murah kami jumpe di Edirne. Sedap tu. Budak2 ni senang bawa, laparnye bila nampak icecream je. Dapat ice cream ok lah diorg. Pastu kami menapak ke Selimiye Mosque. Xde pintu gerbang bagai pun. Subhanallah. Bestnye masjid ni.. Macam kembali ke zaman purbakala. Kalau tgk citer Merlin, kite rase cam berade di zaman tu. Tempat wuduk untuk wanita ade disediakan. Kalau di Istanbul, kite pergi Sulemaniye Mosque n Eyub Sultan Mosque, wanita perlu ambil wuduk di tandas.

Seronoknye iktikaf di situ. Tiada tourist lain melainkan kami disitu. Kami solat Maghrib dan Isyak di situ. Lid dikerumuni 3org student Turkish. They speak English. Student kann.. Macam2 n lama depa sembang. Depa x tau Malaysia. Spore depa tau. They said, is it near Bhutan? Hahaha.. Jauh gile kot Bhutan. Turkish mmg kurang terdedah ngan dunia luar. Lid sempat bertemu dan minta doa dengan Imam masjid yg berusia 92tahun.  Tua sgt, jalan pun berpimpin. Nama nye Osman. Die tgk baby Abdullah, siap peluk, cium lg. Lid speaking Arabic ngan die, minta mendoakan Abdullah.

Baru kami perasan. Walaupun ade 3 masjid yg berdekatan, hanye Selimiye Mosque shj yg mengumandangkan azan.

Kami duk smpai lebih kurang 10 p.m. Pastu kami bergegas nak p bus stop nak cari bas balik hotel. Risau jugak kalau2 xde bas karang.

Sampai bus stop, ade sorg Turkish n his family tgh tgu bas. Lid tunjuk kat die nama bus stop kami. Kami nak turun situ. ;) Die try to make a call then, die bgtau kami sambil refer notis board kat bus stop tu. Kat bus stop tu siap tulis, nombor bas ape, akan lalu kat mana. Bila kami tunjuk nama bus stop kami, xde pulak dalam senarai. Tapi die bgtau, bas 3B lalu di kawasan 🏨 kami. Kami kena turun selepas 3 bus stop. yg ke4 turun. Bila bas smpai, die tolong tahankan , pastu tolong tanye kat driver bus. Baiknye die. Semoga Allah membalas sebaik2 kebajikan keatas die n keluarganye.

Driver bas kate ok. kami bayar tambang lg TL5. Pastu bila dah smpai tempat kami nak turun, driver bas pun bgtau kami. Orang xramai dah dalam bas mase tu. kalau di Edirne jam 10 lebih dah lengang dah. Alhamdulillah, kami selamat smpai 🏨 .