Privacy Policy

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.h.

19 Ogos 2018
Alhamdulillah, kami selamat landing Istanbul Ataturk Airport jam 7.45 a.m. waktu Istanbul. Turun flight, rilex2 jalan nak p cop passport. Tetibe Lid kate, our boarding pass tertinggal dalam pocket dpn seat kami. Mula lah kite nk angin ni. Risau giler time tu, takut pegawai Imigresen tu nak tgk boarding pass. At last, die xmnta pun. Selamat kami. Terus p bhgn nk ambik baggage kami. Pastu duk sat.

Plan asal nak mandi2 dulu kat toilet airport tu.. Lid masuk bawa anak pegang towel kecik je dah kena bebel2 ngan tukang cuci situ. Dah la die ckp Turkish yg kite xpaham ni. Dengan tgn2 die buat isyarat tu, Lid kate faham la xbole mandi dalam toilet. Berhuhuhuhu la kami sampai check-in hotel ptg nanti.

Sambil tu kite sembang ngan sorang akak from Msia gak yg 1 flight ngan kite. Akak ni dah kali ke 3 dtg Turki. Kali ni die bawa mak n adik die jalan ber3. Die bg tau die booked airport transfer secara online dlm RM35 per pax. Kite dengar je la. Kite x book pun. Kite guna public transport je. Kena bc n study blog banyak2. Kite xde la study bagai sgt, cume ingat yg penting2 je.

Mase kat airport kami xpasti kat mane nak beli simkad Turki, jadi kami terus jalan anak-beranak cari stesyen Metro.

Pertama kami nak ke stesen Sirkeci dulu, sebab nak simpan beg dalam locker. Dah selamat simpan baggage, beli air mineral, kami pun start jalan kaki, nak cari kedai jual simcard. Keluar tempat td kami ambik sebelah kiri, pastu ade nmpk kedai Turkcell, kami p situ.

Niat di hati nak beli simcard yg daftar nombor fon kite, tp xbole adik tu kate sebab system offline. Oh no! Die suruh kami dtg esok. Day 2 kami nk g Edirne. Camne ni....Harga 8G TL120. Tapi xbole beli. Sambil tu kami tanye die, cara nak p Topkapi Palace. Die suruh kami jalan terus je ikut kiri tu.

Kami p pulak kedai selang 2,3 buah dr kedai pertama.Harga up sikit TL125. Pun sama, xbole beli sbb system offline, xbole register. Kami pun jalan (mendaki) lg, tanye org lg betul ke ni jalan bole sampai Topkapi Palace..Kami ikut tepi rail tram smpai stesen Gulhane. Jalan dpn sikit, akhirnye kami sampai ke pintu gerbang, kami masuk situ.

Gulhane Park di sebelah kiri, Topkapi Palace n Archaeology Museum sblh  kanan. Kami duk jap kat kerusi dalam Gulhane Park tu sambil makan jagung rebus. Kami sarapan atas flight je pagi td. Gulhane park ni besar juga sebenarnye. Boleh explore next time.

Rehat2 ambik angin sebelum mendaki nak masuk Topkapi Palace. Sebelum smpai pintu Topkapi Palace tu, kami jumpe archeology museum dulu. Tak ramai org lg kat archeology museum.

Pintu Topkapi Palace yg kami masuk ni bukan pintu utama tau.. Mase ni dah tghari. Panas. Ramai beratur nak beli tiket.

Slps discuss ngan Lid, we decided to buy Museum Pass. TL125 sorg. Anak2 kami xkna bayar. Bila kite beli museum pass kat Topkapi, kite dapat yang ade gambar Topkapi.

This pass valid for single entry at designated museums for 5days,from the 1st use.

Lid ade la sembg ngan sorg pakcik Msian n wife die. Pakcik tu kate xde ape sgt. Tapi since dah smpai, takkan taknak masuk pula..Depa pun beli museum pass.

Kami xambik audioguide or tour guide..Jalan2 je tgk2. Kat dlm ruang pameran ade diletakkan tongkat Nabi Musa, tangan Nabi Yahya, janggut Rasullah, pedang Nabi n sahabat, pintu Kaabah yg lama, cop mohor Nabi. Macam2 ade..awat ntah pakcik tu kate xde ape. Ade koleksi barang2 Sultan kerajaan Uthmaniyah. Ade library die.

Best la tgk tinggalan Istana depa. Ade ruang yg kite masuk xbole ambil gambar. Ade ruang yg under renovation. Kite masuk Harem tp Lid xmasuk. Kalau kite beli tiket masuk biase je, kite kena beli tiket lain utk masuk Harem. Bg kite, xmasuk Harem pun xpe kot. He. (Tapi lepas dah tengok Magnificent Century, aaaaaa rase nak pergi lagi.)

Pastu kami singgah sat kat archeology museum. Sebab dah ade museum pass, kami trus je p scan pass kami tu. Kite xmasuk dlm sbb baby Abdullah dah tertido. Lid je masuk ngn 3 kids tu. Lid masuk situ memenuhi syarat je..😆 dah ade museum pass kannn..

Then kami keluar dari situ, ternampak sign board Grand Bazaar..kami pun follow route mendaki tu. Haaiiihhh.penat berjalan dah ni..sampai simpang kat atas tu, Lid g tanye org cmne nk g Grand Bazaar. Org tu bgtau Grand Bazaar closed on Sunday. Kuang.kuang.kuang.

Apakah ini?apakah? Macam mane kite bole terlupe ni.. Rupe-rupenye kite dah terconpius ngan Spice bazaar. Kite xsemak blk notes yg kite plan tu..pastu internet plk xde. Pasalnye kite bc kat tripadvisor, Spice Bazaar n Grand Bazaar nak tutup lama sempena Kurban Bayrami. Jadi nak p serbu tu dulu la kononnye.

Tapi tu la kan..Allah sebaik2 perancang. Kami bjalan tu dah smpai kat Restaurant NurMuhammad (restoran Msia kat Istanbul). Xde dlm plan pun nak dtg mkn kat sini. Lagipun Kami baru je smpai pagi td. Since perut memasing dah lapar, kami masuk la order mkn kat situ.

Kite order nasi goreng biasa, nasi goreng Kampung, nasi ayam, karipap (sebiji TL2 n bkn karipap gergasi ye). Ngan budak2 ni macam2 nak nye. Air Bandung, air sirap, air mineral. Dekat TL70 gak la. Biase la restoran Msia kat obersea. Mesti la mahal kan.. sekali ni je la..

Lepas dah kenyang, kami minta guna WiFi depa, nak Google map cari bas nak g hotel. Hahaha..Kan kami xde internet.

Kite screen shot pastu ,kami pun gerak dari situ. Keluar restoran, turn left, jalan terus kami jumpe Basilica cistern. Xmasuk pun.

Gerai jual jagung paling murah dkt Sultanahmet. Yang lain semua jual TL3.

Kami dah jumpe Aya Sofya dah.

Kami naik tram dari Sultanahmet ke Sirkeci sebab nak ambik baggage kami. Pastu naik tram blk utk ke Yusufpasa. Dari Yusufpasa kami nak naik bas ke Omar Hayyam. Turun tram, kami p sebelah kiri  sebab nmpk byk bas berhenti kat situ. Masa  tunggu bas tu siap beli 🍕 Turki TL7 ngan bg budak 3 org ni mkn ice-cream sorg TL1. Mcm ice-cream McD tu tp rasenye lain sikit. Sementara tunggu depa makan, dah 2,3 bas yg lepas. Bila kami naik bas,  dah scan Istanbulkart 3kali(driver suruh), baru bgtau driver tu kami nk turun Omar Hayyam..pastu die bebel2.mase tu bas dah gerak dah..rupe-rupenye kitorg salah side..kena naik bas sebelah kanan kami. Die pun turunkn kitorg kat bus stop depan..Kami pun heret la baggage kami p seberang jalan. Ok. Pengajaran.

Pastu bila kami dapat bas, kami tunjuk siap2 fon, kami type kat fon, kami nak p kemana, nak turun dimana kat driver bus tu..bila die kate ok, baru kami naik. Hehe. Bus kat sana sama macam train/tram, bila nak smpai satu-satu checkpoint tu, ade announcement. Akhirnye  sampai lah kami kat Omar Hayyam. Driver bus siap panggil kami turun. Satu bus tau kami nak turun Omar Hayyam.. hahaha

Turun bas jumpe kedai Turkcell. Kite kate nak beli internet, die xde plk kate system offline ke hape. Sebab dah seharian xde internet ni, kite beli la yg 4G TL100. yg 8G TL130 lg mahal dr kedai Turkcell kat Sirkeci. Dekat setgh jam die duk setkan ape ntah. Guna fon Lid, wassap ade masuk. Tapi bila guna Google map nak cari 🏨 kite, xbole plk. Die kate Google map yg problem. Sudah nye kami tanye2 org je nak g Hotel Balo tu. Dekat je ngan tempat turun bas td. Alhamdulillah, selamat sampai 🏨.