Privacy Policy

Showing posts with label travel. Show all posts
Showing posts with label travel. Show all posts

Saturday, 18 July 2026

Trip Hat Yai & Selatan Thai 2026-Day 6 & 7 Yala - Betong

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Ahad 31 Mei 2026

Pagi ni kami sarapan roti dengan telur hancur je kat bilik. Telur tu yang beli di 7E dekat Lee Garden  5 hari lepas. 


9.40 pagi. Kami checkout dari hotel. Tempat pertama yang dituju ialah Train Street Market. Saya park kereta dekat dengan Yala train station. Dekat sini byk kedai hangpa boleh shopping murah². 😂

Friday, 10 July 2026

Trip Hat Yai & Selatan Thai 2026-Day 5 Pattani - Narathiwat - Yala

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sabtu 30 Mei 2026

Pagi ni kami gerak awal. Sarapan roti ja kat bilik. Turun ambil air panas, hotel ada sediakan minuman milo and kopi 3-in-1. Roti and biskut pun ada, tapi tak sempat ambik, dah habis.

7.50 pagi kami dah check-out dari hotel. Depa tak check bilik, percaya katanya. 

8.10 pagi kami dah sampai di Municipal Market Pattani. Kata orang, wajib singgah sini bila sampai Pattani. Macam² ada. Harga pun murah². 


Ayam mentah letak camtu je.

Tuesday, 16 June 2026

Trip Hat Yai & Selatan Thai 2026-Day 4 Songkhla to Pattani

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Jumaat 29 Mei 2026

9.15 pagi. Pagi ni kami tak ada proper breakfast, makan roti je untuk alas perut. Masa nak check out, staf hotel masuk check bilik. Lid tanya kat reception, depa check apa sebenarnya. Rupanya depa nak pastikan tuala cukup dan remote control masih ada dalam bilik. Kalau semua lengkap, bolehlah terus check out. 😄

Kami terus keluar dari Phatthalung, menuju ke Songkhla. Saya plan nak solat Jumaat di Central Mosque of Songkhla. 


11.05 pagi. Kami tiba di masjid tersebut agak awal. Masih lama lagi sebelum waktu Solat Jumaat, jadi kami cuba mencari tempat makan berdekatan masjid. Malangnya, kebanyakan kedai masih belum beroperasi. Ada sebuah kedai di belakang masjid, tetapi menunya kelihatan kurang menarik untuk kami singgah. Sementara menunggu waktu berlalu, kami mengambil peluang untuk bergambar di hadapan masjid.

Wednesday, 10 June 2026

Trip Hat Yai & Selatan Thai 2026-Day 3 Phatthalung

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Hajat di hati, bila sampai hotel di Hat Yai, nak minta extend stay 1 malam lagi dengan host. Tapi tak dapat, sebab host kata bilik tu dah ada orang book. Saye malas nak cari hotel lain, jadi kami teruskan perjalanan hari ke 3 menuju ke Phattalung. Walaupun bukan destinasi utama pelancong, Phatthalung kerap menjadi lokasi persinggahan bagi mereka yang dalam perjalanan ke Bangkok.

Khamis 28 Mei 2026

Salam Aidiladha dari Hat Yai. 

Pagi ni saya siap² gosokkan kurta untuk Lid and the boys yang nak pergi solat sunat Hari Raya. 

6.50 pagi Hantar mereka ke masjid Majmuk. Kemudian saya kembali semula ke hotel. (ABC)


Sampai hotel, sambung kemas² sebab nak kena checkout before jam 11 pagi/12 pm waktu Msia. 

Pukul 8.20 saya dah kembali semula ke masjid. Jarak hotel ke masjid dalam 15 minit. Mula tu terpikir jugak, nape la tak suruh je depa balik hotel naik tuktuk. Rupa²nya ada rencana Allah yang kita tak tau. 

Monday, 8 June 2026

Trip Hat Yai & Selatan Thai 2026-Day 1 & 2 Hat Yai

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Selasa 26 Mei 2026

Kami bertolak dari rumah 9.37 pagi. Singgah Petronas keluar duit, to standby some cash. 10.45 pagi kami exit Tol Pendang RM7.70.
Next time, kalau nak keluar Border Durian Burung, lebih baik guna exit Alor Star. Saya singgah isi minyak penuh di Petron terakhir sebelum sampai Pekan Padang Terap.

Lepas pemeriksaan polis/PGA, ada kedai jual insurans Thailand, depan sikit ada simpang ke UUM Sintok.

12.20 tghari, kami sampai di Kompleks Imigresen Kota Putra, Durian Burung. Sangat santai ye di sini. Drive sampai tollgate, kena turun kereta kat tollgate utk cop passport, tapi tak perlu park kereta. Beratur dengan kereta je, sama seperti di ICQS Bukit Kayu Hitam. Suprisingly, tak ramai orang. Mungkin sebab esok raya Haji. Orang Malaysia masuk Thailand selepas raya kot. 10minit je kami kat border Msia, dah masuk border Thailand. Huhu..cepat. 


Border Thailand kena kereta park dulu, turun cop passport, cop borang TM2, TM3, satu copy depa simpan, satu copy lagi kita simpan. Then, owner kenderaan pergi ke tollgate plk untuk depa cek geran kenderaan and cop insurans. Passengers masuk kereta dulu. Then settle, owner masuk kereta, lalu kat tollgate, depa double cek dokumen, ok, baru boleh jalan terus. Proses 20minit ja..Boleh on simcard yg beli kat shopee.

Wednesday, 3 June 2026

Trip Hatyai & Selatan Thai 2026 7 hari-6 malam

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Raya Haji tahun 2026 ni saya plan nak beraya di Hat Yai. Cuti raya haji kali ni bertembung dengan cuti sekolah pertengahan tahun. Minyak tengah mahal sekarang kesan konflik di Timur Tengah. Nak beli tiket flight pun mahal, jadi kita road trip saja kali ni. 

Route kami, created using GMaps
ketika di Pattani.

2022 Kami pernah beraya Haji di Langkawi, kedai makan semua tutup. Semua orang beraya. Nak cari makan shushah..haha. Beg beranak di Langkawi 2022

Mulanya, sy plan nak lajak ke Koh Samui. Tapi tak jadi. InsyaAllah, next time. Trip kali ni kami explore Selatan Thai.

Wednesday, 11 March 2026

Cuti-cuti Ho Chi Minh Day 5

بسم الله الرحمن الرحيم
 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Ahad 28 Disember 2025

Hari ni hari terakhir kami di Ho Chi Minh. Flight kami hari ni jam 1.35 p.m. Jadi kami perlu bersiap awal, cari sarapan dulu supaya tak lapar sangat dalam flight nanti. 

7.45 a.m. Kami keluar dari hotel, berjalan kaki lagi untuk bersarapan di Pho' Muslim di hadapan Masjid Al-Rahim. Pagi2 ni tak ramai orang lagi, jalan pun lengang. Perjalanan kami mengambil masa dalam 20 minit. 


Pho' kat sini rasanya biasa² je tapi yang specialnye kat sini ada gulai daging, boleh cicah dengan roti. Pastu dia ada air soya pandan. Sedap. 

Monday, 26 January 2026

Cuti-cuti Ho Chi Minh Day 4

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sabtu 27 Disember 2025

Hari ni kami nak city tour lagi, cuma takda spesifik nak singgah mana. Sebelum keluar tu, saya search location Pho' Muslim yang kami jumpa kat video youtube @arinabhr. Dalam video, dia tak mention lokasi Pho' Muslim tersebut, so kami guna bantuan google lens untuk search lokasi. 

Kami keluar dari hotel dlm pukul 10 pagi. Pho' muslim yang kami nak pergi tu terletak lebih kurang 2.3 km dari hotel. Kami berjalan kaki menyusuri Ben Thanh Market. Pagi ni sangat cerah. Ramai orang bergambar di dataran depan Ben Thanh Market. Selepas bergambar, kami meneruskan perjalanan. Menurut google map, kami perlu berjalan lebih kurang setengah jam. 

Semasa melalui deretan kedai-kedai, dalam perjalanan kami terjumpa kedai Miniso. Sambil jalan, sempat la jugak shopping di Miniso. Lid dah bising² sebab takut kedai Pho' Muslim yang kami nak pergi tu tutup. Info dari google map kata kedai tutup kul 12 tengahari.

 

Tuesday, 6 January 2026

Cuti-cuti Ho Chi Minh Day 3

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Jumaat 26 Disember 2025

Hari ni kami nak city tour. 

9.25 pagi kami keluar dari hotel. Jalan² kami hari ni berpandukan Google map je. Tempat pertama yang kami  tuju ialah Saigon Central post office. Kami jalan kaki sahaja dari hotel. Semasa berjalan tu, kami nampak bahagian belakang Independence Palace. 

Ada pengantin ambil gambar kat dalam.

Kalau nak pusing satu round ke bahagian entrance terasa jauh pula, and tak termasuk dalam list nak pergi, jadi kita teruskan perjalanan saja lah. 

Saturday, 27 December 2025

Cuti-cuti Ho Chi Minh Day 2

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Khamis 25 Disember 2025

Subuh di sini 4.53 a.m.

6.30 a.m. Kami keluar dari hotel untuk bersarapan di Malaysia Street. Hari ni kami join tour ke Bandar My Tho dan Sg Mekong dengan Amin Travel & Tour. Amin yang suggest kami bersarapan terlebih dahulu sebelum memulakan perjalanan hari ini. Kami tengok ramai orang Malaysia bersarapan di Restoran Osman. Kami pun masuklah kedai tu. Tapi rupa²nya restoran tu dah ditempah lebih awal oleh TA yang bawa depa. Jadi kami pun bersarapan di Halal Amin Pho' Muslim. Cukup sekali makan di sini.


Thursday, 25 December 2025

Cuti-cuti Ho Chi Minh Day 1

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

24 Disember 2025

9.30 a.m. Kami keluar dari rumah. Singgah beli nasi lemak dan roti, untuk bekalan. Kemudian, singgah farmasi pula beli ubat² tan. Drop Lid dan anak² airport, hantar kereta balik rumah, naik Grab ke airport balik. 

10.15 a.m. Kami timbang 2 baggage di mesin penimbang. Lebih 3kg daripada yang saya beli 20kg je..Huhu.. Saya rasa tak banyak pun baju yang kami bawa utk trip 5 hari 4 malam ni. Saya check online, kalau nak tambah ke byr Rm 60. Tapi saya tak tambah..try luck je kejap lagi kot depa lepaskan je..

Persediaan Bercuti Ke Ho Chi Minh City

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Cuti sekolah akhir tahun 2025, kami akan ke Ho Chi Minh City, Vietnam. Kenapa Ho Chi Minh City? Selama 3 tahun berturut-turut, pada tarikh yang hampir sama, minggu akhir Disember setiap tahun, kami akan ke Hatyai, Thailand. Cuma pada 2024, kami lajak ke Krabi, Thailand. Jadi tahun 2025 ni, saya plan kami pergi ke tempat lain pula. Oleh kerana saya mencari flight direct from Penang, jadi pilihan saya kali ni ialah Ho Chi Minh City, Vietnam. Pertama kali bagi kami sekeluarga untuk ke sana. Plan saya, nak beli beg sekolah untuk anak-anak dan baju raya 2026.

Chatgpt buatkan utk saya.

Pengalaman terbang dengan Saudi Airline ll

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sabtu 27 September 2025 Day 14

Almost midnight, kami beratur untuk masuk ke departure hall. Kat sini kita kena bersabar ye..sebab jemaah² di airport ni, ada jenis yang tak menyabar, ada yang jenis baru first time ke luar negara..bukan dia kisah potong que orang ke ape.. Orang Malaysia ni baik² belaka InsyaAllah. Boarding pass kita scan sendiri je, pastu palang tu buka, kita boleh lalu.

Kat passport control, my passport di scan aje tapi tak dapat cop..😩 Dia kata tak cop pun takpe..kaunter sebelah dapat cop.. Kite nak lah cop tu sebagai bukti kan..

Lepas tu beratur plk untuk drop baggage. Sama juga, ada je yang tak menyabar²..kita pula kena suruh dia sabar. 

Tuesday, 23 December 2025

Umrah DIY September 2025 Day 12

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Khamis 25 September 2025

Alhamdulillah, pagi ni saya rasa lebih baik daripada semalam. Walaupum kami sampai masjid 4.20 a.m., kami tak dapat masuk dalam masjid. Solat subuh di luar. Waktu ni masuk fardhu subuh 4.54 a.m. Lepas solat, kami lepak-lepak jap kat carpet masjid tu menikmati sunrise. Ketenangan yang takkan dapat di tempat lain. Balik hotel 7 a.m. kami sarapan terus.

It took 3 minutes to fully expand.

10.35 a.m. Kami plan nak jalan kaki dari hotel ke Masjid Ghamamah n naik buggy ke Masjid Quba. Bila kami turun dari hotel, ada kereta sapu depan pintu hotel. Uncle tu minta 30 riyal mulanya untuk 2 orang. Last, lepas tawar menawar, kami dapat 10 riyal sorang. Alhamdulillah, 8 minit saja dah sampai. Selamat kami tak penat nak jalan kaki dari hotel ke Masjid Ghamamah. Uncle tu nak tunggu sampai kami habis solat, kami kata tak payah. 

Monday, 15 December 2025

Umrah DIY September 2025 Day 11

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Rabu 24 September 2025

Subuh di hotel juga. Turun breakfast 8.20 a.m. Saya demam lagi, tak lalu makan. Lepas sarapan, makan ubat dan sambung tidur balik.

1.30 bangun, mandi, sampai masjid jam 3 petang. 

Lepas Asar, kami ke Taiba Center. Dekat je dengan gate 330. Nak cucuk duit kat atm. Saya guna Wise. Oklah, pada saya tak banyak beza dengan money charger tempat saya tukar duit di Penang. Guna Wise is  cheaper. Dekat Taiba Center Tingkat 1 ada kedai Sharqiaa tau. Haha..

Umrah DIY September 2025 Day 10 - Ke Rawdah dengan instant track

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Selasa 23 September 2025

Hari ni saya demam. Solat subuh di hotel sahaja. Kami turun sarapan jam 7.00 pagi.


Waktu Zohor kami ke masjid. Saya dah siap² pakai baju berlapis² dengan telekung untuk bertahan sejuk dalam masjid. 

Umrah DIY September 2025 Day 9 - Ziarah Luar Madinah

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Isnin 22 September 2025

4.27 a.m. Baru gerak ke masjid untuk solat subuh. Subuh pertama di Madinah. Semalam keletihan kerana banyak sangat berjalan. Kami memasuki gate 320. Nampaknya kami terpaksa solat di luar kerana jalan nak masuk ruang solat muslimah (pintu 13 & 14) semua dah ditutup oleh guard. Kami mencari ruang solat yang lebih selesa. Akhirnya kami solat di luar dekat pintu 10. Pintu 10 ni pintu untuk jemaah lelaki. Sehingga imam dah angkat takbir pun pintu tu tak ditutup pun.

Wednesday, 26 November 2025

Perjalanan dari Mekah ke Madinah - Ziarah dalam Madinah

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Ahad 21 September 2025 Day 8

Hari ni hari terakhir saya di Mekah untuk umrah kali ini. Plan malam ni nak qiamullail. Jam 1.40 pagi saya keluar dari hotel, tawaf sunat dan iktikaf sampai subuh. Sy cari port solat kat kawasan yang setentang/belakang Hijr Ismail. Hanya nak pesan pada diri sendiri juga, sabarlah banyak² dengan dugaan di Haramain ni..


Selesai solat subuh, saya baca surah Al-waqiah sementara menunggu masa nak keluar dari masjid, agar reda sikit kesesakkan jemaah. Kemudian saya pusing di mataf depan kaabah mencari jalan keluar. Selama 7 hari di Masjidilharam, Alhamdulillah pagi ni saya ternampak tiang pink ni..kalau tak silap saya dekat Umrah Gate. 

Friday, 21 November 2025

Umrah DIY September 2025 Day 7 Ke Tana'im

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sabtu 20 September 2025

Pemandangan waktu sebelum subuh
menuju ke masjid.

4.00 pagi saya turun dari hotel. 8 minit berjalan saya sampai di Pintu 1 King Abdul Aziz. Pagi ini saya solat subuh di mataf bawah tapi tak nampak Kaabah la. Ruang tersorok. Cuma nak dapat ruang tu agak sulit sedikit. Guard tu suruh jemaah penuhkan ruang yang sebelah kiri dulu.. Makna kata kalau kita datang lambat, kita akan dapat ruang yang lebih baik drpd orang yang datang awal..dah penuh bahagian kiri, baru depa open ruang yang kanan..geram plk hati kite. Kita datang awal nak cari ruang yang best, tapi terpaksa pula menyelit-nyelit cari ruang. 

Selepas solat, saya keluar ikut pintu 79 King Fahd. Saya balik terus ke hotel sebab pagi ni plan nak buat umrah ketiga. Jadi jam 7.55 pagi selepas bersiap-siap dah wuduk semua, saya tahan teksi ujrah depan hotel je untuk ke Masjid Tanaim. Mula-mula driver teksi tu nak SAR70. Saya kata fifty go, solat and back. Deal. Kami pergi berdua untuk niat umrah.

Sunday, 21 September 2025

Solat Jumaat di Masjidil Haram 2025

بسم الله الرحمن الرحيم اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Jumaat 19 September 2025 Day 6

Saya turun dari hotel jam 9.30 pagi. Menurut saya, masih awal tapi jalan ke WC 6, jalan tepi hotel Dar At Tauhid, jalan depan Hyatt Regency hotel semua terhalang. Askar dah tutup jalan. Kami jalan terus sampai depan Hilton hotel, baru askar buka sikit ruang untuk jemaah lelaki yang berihram untuk lalu ke dataran..yang tak berihram, kena teruskan jalan masuk ke ruang new expansion. 


Alhamdulillah, jemaah wanita tak dihalang untuk ke dataran masjid. Saya menuju ke pintu 84 untuk ke mataf tingkat 1. Jarak dari hotel 15 minit sebab kena jalan jauh sikit.