Monday 27 May 2024

DIY Turkiye 2024 Day 8 - Ertuğrul Gazi tomb

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

 Isnin 4 Mac 2024

Sebenarnya Eskişehir ni ialah persinggahan sebelum kami meneruskan perjalanan ke Söğüt untuk menziarahi makam Ertuğrul Gazi. Sebab tu lah, sy plan 1 malam saja di Eskişehir. Bila sampai Eskişehir, sy rase macam tak puas plk singgah 1 malam je. İnşaallah next time kite repeat plk. 

Perjalanan hari ni adalah yg sy takde sebarang expectation.. Taktau nak ke sana sini tu naik apa, pukul berapa jadual bas, berapa bajet tambang semua saya tak tau. Gamble sj.

8.30 a.m. Kami dah turun dgn semua luggage kami untuk bersarapan di hotel. Menu sarapan pagi ni ialah Türk kahvaltı. Diorg serve kami, so kena tunggu sat depa hidang kat kami. Sarapan ni memang sedap. Rase sgt welcoming. 


Friday 17 May 2024

DIY Turkiye 2024 Day 7 - Eskişehir

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Ahad 3 Mac 2024

9.00 a.m. Kami checkout drpd hostel, kemudian menuju ke kedai pizza semalam. Unfortunately, takde rezeki nak makan pizza tu lagi sebab depa buka pukul 10..Jadi kami terus berjalan ke Bedesten Bazaar. 


Bazaar pun baru nak buka.. Kami sempat beli luggage baru sbb ada luggage kami yg dah terlalu berat, nk heret pun susah..tak ingat harga berapa sbb lupe nk jot down.. Drpd 3 luggage skrg dah jd 4 luggage tp takpe sbb askar ramai. 

Kemudian kami lepak kat dataran tempat kami minum çay semalam. Saya beli simit dan roti ayam utk sarapan. Sempat juga saya beli teko çay untuk kenang²ngan. 

35TL only. 😋

Sunday 5 May 2024

DIY Türkiye 2024 Day 6 - Konya

بسم الله الرحمن الرحيم
 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
  السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sabtu 2 Mac 2024 - Hari kedua di Konya.

10 a.m. Kami memulakan perjalanan hari ke 6 dengan bersarapan di kedai pizza warga Syria, tak jauh dr hostel kami. Kedai ni kami terjumpa je sebenarnya..kami lalu depan kedai depa, then masuk tanya depa jual ape, tanya harga, ok. Ok, boleh cuba. Depa ada jual macam2 jenis roti lagi. Harga pizza yg kami makan ni 150TL.