Privacy Policy

Showing posts with label Singapore. Show all posts
Showing posts with label Singapore. Show all posts

Saturday, 19 August 2023

Cuti-cuti Singapore 2023 - Last day

بسم الله الرحمن الرحيم
 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sabtu 1 Julai 2023
Dalam jam 10.30pagi kami check out hostel. Towel yg disewa tu, kami tinggalkan saja di bilik. Receptionist pulangkan balik deposit sewa bilik dan towel. Pagi ni kami berbelah bagi, nak ke Mustafa Centre atau ke Bugis Street.. Kerana jalannya bertentangan, kena pilih salah satu. Kami sarapan di Restoran Al-Bismi, di bawah hostel saja. 


Thursday, 17 August 2023

Cuti-cuti Singapore 2023 Day 3

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Jumaat 30 Jun 2023
Hujan lebat betul pagi ni. Terpaksa gigihkan diri masing2 meredah hujan ke Tekka Centre. Tanpa payung. Kalau travel, sanggup je basah kuyup. Haha. 


Kami naik bas no.67 dan tiba di Geylang Serai Market jam 11 lebih. Kalau korang nak makan masakan melayu sedap2 kena datang sini sebab ada banyak pilihan. 


Monday, 10 July 2023

Cuti-cuti Singapore 2023 Day 2

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Khamis 29 Jun 2023
Kami turun dari hostel jam 11pagi terus menapak ke Sultan Mosque. Luang masa sat, sambil tunggu lid solat tahiyatul masjid, sempat kita beli souvenir Turki dpn masjid. Dia offer sejadah turki 20dollar je. Tapi kita beli ayat kursi, nak gantung kat rumah.

Hari ni, intenet kat phone tak berape ok. Sangkut2 sikit. Tapi ok lah masih boleh tengok map kejap2.

Di Spore pun ada Penang Street macam di Penang.

Cuti-cuti Singapura 2023 Day 1

بسم الله الرحمن الرحيم
 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Persediaan ke Singapore.
Tiket flight telah ditempah awal lebih 2 months prior to the departure. Harga tiket memang mahal sj.. Entah bila nak murah. Tapi sebab nak juga ke Spore tahun ni, kita book JetStar dan balik nanti naik Scoot pula. Ini yang considered murah through skyscanner. Sekarang ni fireflyz pun dah start route Penang-Spore. Maybe next time boleh kami boleh cuba.

 Selepas book flight ticket, kita took a few days nak cari hostel yang affordable dgn budget kite. Hostel pun mahal..Huhu. Travel Insurans tak lupa nak ambil, online sj dgn etiqa Tripcare 360. Harga dalam RM60 lebih je untuk 1 family.

2 hari sebelum, kita isi Singapore white card (as a group) secara online. Dulu panggil white card. Sekarang panggil Singapore Arrival Card(SAC). SAC ini hanya boleh diisi secara online dalam masa 3 hari sebelum tiba di Spore. Better isi siap2, kalau tak, lambatlah settle kat immigration gate tu. Perlu isikan maklumat penerbangan dan hotel yang kita akan duduk. After submit, about few minutes later, dapat dah email pengesahan, download simpan kat phone.

Kita dah beli Singapore sim card di Shopee. Validity 4 days. Trust me, beli online lebih murah.

Monday, 10 October 2022

On the way to the airport Singapore Day 5

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Selasa 6 September 2022

Hari terakhir di Singapore. Kami bersiap² macam biasa pagi ni. Anak² bersiap awal², turun main game kat bawah. Macam biase la, kita la tukang kemas beg. Lepas dah siap, kita turun minum kopi kat pantry dulu. Reception buka kul 10pagi. Kita bagi receptionist settlekan dulu penyewa yang urgent. Kemudian baru kita check out and dapat balik deposit $20.

Monday, 12 September 2022

Eating McDonald in Singapore Day 4

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Isnin 5 September 2022

Pagi ni kami turun jam 11pagi, niat nk mendobi sikit. Kami jalan kaki ke nearest laundromat. Wash 14kg $7. Dryer $3. Actually ade washer $5 tapi occupied. Sebab tak dak duit kecik, kita pun beli la roti.

Sementara tunggu dobi siap, kami brunch kat Mr K Prata. 

Kami dah biasa ngan area Lavender ni sebab 2019 dulu pun kami stay kat hostel area ni juga. Kedai mamak yang sama dulu kami penah makan. Harga murah je. Egg prata $1.80 je, telur dadar $2.50 siap ada bawang, telur mata 70sen, nasi goreng $5 je, punya lah banyak nasi goreng sepinggan, sedap plk tu. Nasi putih $1.50, pun banyak gile nasi dia buh. 

Singapore with love Day 3

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Ahad 4 September 2022
Hari ni keluar lambat sikit. Jam 12.50 kami tiba di Pasar Geylang Serai. 

Setelah naik turun 3 bas..hahaha.. patutnye naik satu bas je..tapi sebab malas nak menapak..kami tukar² bas. Tak risau kalau guna tourist pass tu, unlimited ride per day.
Kat bus stop depan MRT Little India.

Dekat ngan MRT Little India ni, ada Tekka Center. Besar. Memang ramai orang India, Bangla pun ada. Tekka Center ni satu jalan ngan Angullia Mosque yang kami p semalam. 

Thursday, 8 September 2022

Turkish ring in Singapore Day 2

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sabtu 3 September 2022
Kami turun minum pagi kul 8.40. Minum milo kat pantri je.. Sedap la roti pisang walnut yang kita beli kat 7E semalam.
Stadium Jalan Besar kat blkg hostel je.
 
Anak² Indonesia ada yg tengah sibuk nak mandi kat depan toilet. Ada yg berkumpul main snooker. 


Lepas minum, lepak² dulu kemas² barang. Jam 11 pagi kami keluar dan menuju ke Mustafa Center, 300m walking distance. 

Saturday, 3 September 2022

Singapore with love 2022 Part 1

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah.. Semasa fasa peralihan pandemik ke endemik, kami sekeluarga telah membuat pembaharuan passport di Jabatan Imigresen Seberang Jaya. Oleh kerana melibatkan anak² bawah umur 12 tahun, jadi kami kena hadir face-to-face ke Jbtn Imigresen. Alhamdulillah, proses pemohonan baru & pembaharuan tak ambil masa terlalu lama. Berpeluh juga la nak keluar duit total RM1k utk 7 beranak. Passport validity is 5 years. 

Tuesday, 2 July 2019

Itinerary 4 days -3 nights Singapore 2019

بسم الله الرحمن الرحيم
 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Hahaa..orang buat itinerary sebelum g travel. Kite buat lepas dah p. Tak pe la bole jadi panduan kat pembaca blog kite nanti. Kami berada di Spore selama 4hari, 3malam.

To the airport - Singapore

بسم الله الرحمن الرحيم
 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Selepas makan, kami terus jalan ke mrt Lavender(EW11) n naik tren ke Changi airport. Lama jugak dalam tren. Masa tu dah kul 8 lebih. Kami kena check-in luggage before 9.30p.m. Kami positif kami sampai airport awal. Better sampai lebih awal k. Sebab kite pernah bace kat blogs, ade orang tak sempat sampai airport by the time nak boarding sebab naik tren. Kalau agak2 dah terlambat nak ke airport tu, naik teksi je la. Dah la kena tukar tren di Tanah Merah Station(EW4) untuk ke Changi airport(CG2).

Pasar Geylang Serai & Mustafa Center

بسم الله الرحمن الرحيم
 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Ahad, 9 June 2019
Our last day in Singapore. Pagi ni tak beli sarapan di kedai mamak. Plan hari ni nak ke Pasar Geylang Serai. Tourist pass kami dah expired, so nak naik bas xbole, kena renew first kat kaunter di mrt Lavender. Kami bersiap2 kemas beg semua, jam 11 kami check out. Kami tinggalkan beg & stroller kat lobi hostel je. Senang nak bjalan. Kite try google about luggage storage at Changi Airport, cm mahal sangat plk..Jadi kami tinggalkan je kat lobi hostel. Free of charge. Jangan la tinggal barang berharga pula kan..Kami jalan kaki ke mrt Lavender. Kaunter tourist pass buka jam 12.00p.m, setgh jam lg. Buang mase nau kalau nak tunggu. Perut pun dah minta diisi. Anak2 pun dah minta nak makan.

Tuesday, 25 June 2019

Singapore Day 3-Sentosa Island Resort & Chinatown Singapore

بسم الله الرحمن الرحيم
 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sabtu, 8 June 2019
Kami bersiap2 nak ke Sentosa Island. Cara  nak pergi pun tanye kat Victor je. Victor sgt friendly. Pagi ni kami bayar duit sewa hostel kat Victor sebab esok die cuti. Dari mrt Lavender kami ke Outram park, tukar tren ke Harbourfront. Di Harbourfront terletak Vivo City, shopping mall sebelum masuk ke Pulau Sentosa.

Sunday, 16 June 2019

Singapore Day 2-Masjid Sultan

بسم الله الرحمن الرحيم
 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Jumaat, 7 June 2019
Bangun pagi kami basuh baju kat hostel, sambil menunggu dobi siap, kite gosok baju Raye. Plan arini nak g beraye kat rumah Bonda Anie Din, penulis buku Diari Bonda. Raye tahun 2017 lalu, bonda datang beraye di rumah kami di Penang. Kite ni peminat bonda n novel tulisannye. Lepas siap menggosok, dobi pun siap, kena bawa baju lembab2 ni ke laundry utk keringkan ngan dryer. Kat hostel ade dryer tapi utk kegunaan pihak hostel sj. Kalau nk sidai baju kat hanger boleh je. Tapi skrg hujan renyai2, takut baju xkering. 

Saturday, 8 June 2019

Singapore Day 1-Merlion park

بسم الله الرحمن الرحيم
 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
 السلام عليكم ورحمة الله

Khamis, 6 June 2019
Destinasi pertama kami, Marina bay sand hotel. Actually nak g Gardens by the bay belakang Marina bay sand hotel. Tapi xpula sampai ke situ. Staf hostel tunjukkan cara nak ke situ. Kami naik bas double decker bernombor 133 at the bus stop opposite to the hostel. Selepas melepasi Singapore Flyer, bunyikan loceng n sampai di Marina bay sand hotel. Naik tingkat 6 ade link nak ke Bayfont  Avenue10 yang terletak di seberang jalan.

Singapore Day 1- Ketibaan

بسم الله الرحمن الرحيم
 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Khamis, 6 June 2019
Jam 5 pagi kami bertolak dari Jalan Balam untuk ke KLIA2. Sampai KLIA2 dekat kul 6 dah. Segera kami menuju ke ruang pelepasan antarabangsa, print bag tag, n check in baggage. Boarding pass dah print siap2, cuma infant perlu kan pengesahan dokumen.

Thursday, 6 June 2019

Balik raye Selangor n Travel Singapore DIY- some tips

بسم الله الرحمن الرحيم
 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

6 June 2019
Hari ni hari raye ke2..Selamat hari raye buat pembaca blog saye. Hari ini kami sekeluarga berada di Singapore..saje2 jalan2 Raye sini. Semalam raye pertama di Selangor.
Trip Raye kali ni dengan AirAsia, Penang-KL-Singapore-Penang. Book flight lebih kurang 4 weeks before departure. Of course xmurah sgt kan.. Tapi sebab lid bole cuti seminggu Raye ni, jadi kami pun plan tergempar nak lajak ke Singapore. Mula2 ingat nk drive from Penang to Singapore, tapi bila mempertimbangkn pelbagai faktor, antaranye jarak, kos petrol, tol, traffic n kos2 lain, better kami naik flight je..Sebelum ni, kami pernah transit 3 jam shj di Changi Airport. If transit lebih 6 jam, bole join free city tour tau. Depa ade buka booth, start kul 9 pg kalau xsilap. So this is our first trip to Spore. Saje nak bawa anak2 jalan naik flight sambil tengok negara orang.