Privacy Policy

Showing posts with label Istanbul. Show all posts
Showing posts with label Istanbul. Show all posts

Monday, 12 August 2024

DIY Turkiye 2024 Day 12 - To Istanbul airport

بسم الله الرحمن الرحيم 
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Jumaat 8 Mac 2024

8.30 a.m. Pagi ni kami turun daripada hotel awal. Belum bersarapan lagi kerana hotel memang without breakfast, and saya pun tak prepare breakfast. Semasa check out, receptionist hotel bg 2 kotak kecil Turkish Delight. Terima kasih la banyak2. Tak pernah lagi jumpa hotel yang bagi souvenir kat kami. Flight kami jam 1:25 p.m. Kami ada masa 5 jam lagi. Selepas check out, kami terus menuju ke station tram Gülhane, masih sempat untuk beli key chain di kedai tepi2 tu sebab depa buka kedai awal. Jalan masih kosong. Hujan renyai2 pagi ni. Kami terus naik tren ke Laleli Istanbul University. 


Tuesday, 16 July 2024

DIY Turkiye 2024 Day 11 - Istanbul

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Khamis 7 Mac 2024

Alhamdulilah, pagi ni dalam pukul 10 pagi kami turun dari hotel. Tempat pertama yg kami tujui ialah kedai souvenir kat jalan belakang ni, berdekatan dengan Gülhane station dan Gülhane parkı. Sebab kan kedai Oriental Şal Gift Shop ni viral di kalangan Msian tourist, maka tinggi la possibility akan terserempak ngan Msian kat sini. Saya ada jugak singgah di sini, beli satu je handbag for my daughter. Staf İndonesian. Better kita survey dulu harga di kedai² lain juga ye.. Sebab di sini mmg banyak kedai souvenir. Harga pun agak competitive. 

Saya beli 3 lagi handbag di Tuncer Gift Shop, dekat situ juga. Satu utk sy, dua lagi utk adik n makcik. Banyak pilihan, harga boleh diskaun lg..Amca ni prefer kite bayar in cash. 


Friday, 12 July 2024

DIY Turkiye 2024 Day 10 - Istanbul

بسم الله الرحمن الرحيم 
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Rabu 6 Mac 2024

Hari ni kami akan checkout Bursa, dan kembali ke Istanbul. Since kami memang takkan sempat nak kejar feri pukul 9.30 pagi, so sy decide kami naik bas sahaja untuk ke Istanbul. 

Hujan renyai² pagi ni.. Selesai bersarapan, sy pergi withdraw duit dulu di Ziraat Bankası. Jam 9.30 pagi kami dah sampai di Heykel istasyonu. 

Friday, 22 March 2024

DIY Turkiye 2024 Day 1&2 - Istanbul

بسم الله الرحمن الرحيم
 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Ahad 25 Feb 2024 The Day

Beg semua siap kemas jam 12 tghari. Susah nak packing sebab banyak benda kena prepare termasuklah ready-to-eat food. Sy bw beras 5kg. Risau bila orang kata kat Turkiye semua makan mahal². Takut juga kalau tak lalu nak makan Turkish food sampai 12 hari trip nanti. 


Semua peket ready-to-eat ni sy tak pernah rasa pun sebelum ni..sy bawa buat rase² je orang kate..Ada juga bawa sambal bilis yg sy buat sendiri. 

Monday, 17 September 2018

Turki Day 7 - To the airport

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.h.

Sabtu 25 Ogos 2018

Pagi ni kami turun daripada hotel awal. Selepas check out, kami tinggal beg kejap kat lobby n p breakfast kat kedai faveret kami tu. Lepas ni rindu la kat çay, lemonade n roti pide. 

Lepas tu kami heret baggage, jalan kaki ke stesen Eminonu. Sambil tu, sempat gak kite singgah sat beli barang yg kawan kirim kat kedai tepi2 tu. He.. Sempat lg sembang2 ngan penjual 'balık ekmek' yg kami suke sgt tu. Kite tanye die, ni ikan ape? Die kate umruku,umruku.. umruku ni makerel tau. Sedap..😋
Pekerja warga Pakistan, tgh siang makerel.

Sunday, 16 September 2018

Last Night in Istanbul, Turki

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum w.b.h.

Lagi beberapa langkah nak smpai 🏨, kami singgah sat kat sini. Saje tengok2. Kat sini, tourist yg kaya2 bole la singgah beli Turkish delight, spices n baklava ke hape. Yang kami nampak, org2 Arab la. Beli berbeg2 lg. Huhu..
Hotel kami blkg ni je.


Turki Day 6(3) - Mudanya to Istanbul

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.h.

Kami smpai di Mudanya dkt kul 1p.m. Berlari2 anak ke kaunter tiket feri sebab kalau bole nak dapatkan feri secepat mungkin. Xmau la tunggu lama2 kat situ. Ramai orang beratur nak beli tiket. Ade Turkish perempuan baru sudah beli tiket, die bawa anjingnye. Bila kami jauhkan diri dari anjing tu, die cakap kat kami anjing die xgigit org. Hahahaha. Pepandai je Lid translate. Kami bukan takut anjing, kami takut kang terkena, kan susah nak kena samak plk. He. 


Thursday, 13 September 2018

Turki Day 5(1) - Ayasofia, Istanbul

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.h.

Khamis 23 Ogos 2018

Pagi2 lagi Lid dah turun ke reception kaunter sebab nak buat room reservation untuk esok. Dah selesai, kami tinggalkan 2 baggage kami di hotel(for free k) n bawa 1 backpack je ke Bursa. Selepas tanye kepada receptionist, cara terbaik nk ke Bursa, kami pun keluar dari hotel.

Misi pertama kami pagi ini nak ke Ayasofia. Since hari ni dah hari keempat. (Museum pass valid 5hari je). Nak pegi Ayasofia esok takut tak sempat plk. Takut sampai lambat dari Bursa. Tengahari nanti kami nak gerak ke Bursa. Kami ke Bursa 1 malam je. 

Tuesday, 11 September 2018

Turki Day 4(2) - Ortakoy Mosque, Istanbul

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.h.

Dari stesen T1 Eminonu, kami turun di Findikli. Kami kna ambil bas nak ke Masjid Ortakoy. Xpasti bas nombor berapa yg kami naik mase tu. Yang pasti bas tu kosong sbb perhentian terakhirnye ialah bus stop opposite to yg kami tgh tgu bas tu. Bas buat U-turn disitu. Lid tanye driver, bole naik p Ortakoy Mosque? Die kate ok.


Turki Day 4(1) - Suleymaniye Mosque, Istanbul

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.h.

Rabu 22 Ogos 2018

Kami bersiap awal pagi ni. Dengan plastic baju kotor, kami turun 🏨 kul 10 dgn harapan kedai dobi smlm buka.

Alhamdulillah, buka! Tokey muda kate esok dapat. Kite kate no! Today, today! Tokey veteran kate okey,okey. Close before 8. Bukan die timbang pun. Xpela. Janji baju basuh.

Monday, 10 September 2018

Turki Day 3(3) - Eyub Sultan Camii, Istanbul

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.h.

Kami sampai Diyar Hotel around 5.15 p.m. Receptionist kate, "I am expecting you ,sir." 😊 Kite bgtau kite booked 2 malam tp separate reservation. Tu la..byk sgt nk fikir bila planning sorg2 sdiri2 ni. Kami tanye kat receptionist, ade laundry x dkt2 sini? Die jawab ade. Alhamdulillah. Baju bersih nk habis dah ni..Tinggal utk esok je. Lepas check-in, simpan baggage, buat ape2 yg patutnya, kami terus turun dari hotel. Plan kami petang ni nak ke Eyub Sultan Camii. Kami cube cari kedai dobi yg dimaksudkn. Tutup! 😰


Sunday, 9 September 2018

Turki Day 3(2) - Edirne to Istanbul

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum w.b.h.

Akhirnye kami decide blk Istanbul terus. kul 11 kami tinggalkan hotel, naik bas menuju otogar.

Sampai otogar terus berkejar nak dapatkan tiket kul12. Alhamdulillah sempat. Bila tanye nak minta diskaun, die kate bayar 4 seat je. Nak bayar pkai CC xbole katenye, sbb mesin die terima kad Turki je, foreign kad xbole. eh. Semlm kat Istanbul bole je. Metro gak. Kite bayar la pkai cash TL200. Kami spend tambang n belanja beli perfume, ice-cream, etc @ Edirne dalam TL 440 je.


Monday, 3 September 2018

Turki Day 1 - Istanbul

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.h.

19 Ogos 2018
Alhamdulillah, kami selamat landing Istanbul Ataturk Airport jam 7.45 a.m. waktu Istanbul. Turun flight, rilex2 jalan nak p cop passport. Tetibe Lid kate, our boarding pass tertinggal dalam pocket dpn seat kami. Mula lah kite nk angin ni. Risau giler time tu, takut pegawai Imigresen tu nak tgk boarding pass. At last, die xmnta pun. Selamat kami. Terus p bhgn nk ambik baggage kami. Pastu duk sat.



Friday, 31 August 2018

Hotel yang kami inap di Turki.

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum w.b.h

Kami berada di Turki 6 malam je. 4 malam di Istanbul, 1 malam di Edirne n 1 malam di Bursa. Kite booked hotel siap2 sblm p sana. Istanbul ni tempat pelancongan. Kite survey awal hotel depa. Makin dekat tarikh kite nak p, kite rase makin naik harga hotel nye. Kite biase booking hotel thru Booking.com. Memang puas hati la. Nak cancel pun senang kalau plan kite xjadi. Tapi ingat, if nak book thru Booking.com dari luar  Turki bole, kalau dah smpai Turki xbole nak guna Booking.com, sbb Booking.com pernah ada isu dengan pengusaha hotel di Turki. 


Thursday, 30 August 2018

Beli Istanbulkart

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.h.

First nak naik train, tram, bus kat Istanbul, kite kena beli Istanbulkart. If p Bursa, kena beli Bursakart plk. Kami ni tercangak2 la nak beli Istanbulkart kat mesin tu. Tanye staff situ die pun xtau speaking.

Ade 2,3 psg tourist yg nak beli Istanbulkart mcm kami. Last2 Lid(suami kite) p usha tourist org putih yg sedang cube menekan2 mesin tu. Mesin pun bhs Turki. Pastu kite pun try, masuk TL10. Pastu tekan2. Keluar la kad nye. Ade la sorg staff duk perhati kami buat. Pastu nak topup, kite bagi TL100.