Privacy Policy

Showing posts with label Istanbulkart. Show all posts
Showing posts with label Istanbulkart. Show all posts

Friday, 22 March 2024

DIY Turkiye 2024 Day 1&2 - Istanbul

بسم الله الرحمن الرحيم
 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Ahad 25 Feb 2024 The Day

Beg semua siap kemas jam 12 tghari. Susah nak packing sebab banyak benda kena prepare termasuklah ready-to-eat food. Sy bw beras 5kg. Risau bila orang kata kat Turkiye semua makan mahal². Takut juga kalau tak lalu nak makan Turkish food sampai 12 hari trip nanti. 


Semua peket ready-to-eat ni sy tak pernah rasa pun sebelum ni..sy bawa buat rase² je orang kate..Ada juga bawa sambal bilis yg sy buat sendiri. 

Monday, 17 September 2018

Turki Day 7 - To the airport

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.h.

Sabtu 25 Ogos 2018

Pagi ni kami turun daripada hotel awal. Selepas check out, kami tinggal beg kejap kat lobby n p breakfast kat kedai faveret kami tu. Lepas ni rindu la kat çay, lemonade n roti pide. 

Lepas tu kami heret baggage, jalan kaki ke stesen Eminonu. Sambil tu, sempat gak kite singgah sat beli barang yg kawan kirim kat kedai tepi2 tu. He.. Sempat lg sembang2 ngan penjual 'balık ekmek' yg kami suke sgt tu. Kite tanye die, ni ikan ape? Die kate umruku,umruku.. umruku ni makerel tau. Sedap..😋
Pekerja warga Pakistan, tgh siang makerel.

Thursday, 30 August 2018

Beli Istanbulkart

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.h.

First nak naik train, tram, bus kat Istanbul, kite kena beli Istanbulkart. If p Bursa, kena beli Bursakart plk. Kami ni tercangak2 la nak beli Istanbulkart kat mesin tu. Tanye staff situ die pun xtau speaking.

Ade 2,3 psg tourist yg nak beli Istanbulkart mcm kami. Last2 Lid(suami kite) p usha tourist org putih yg sedang cube menekan2 mesin tu. Mesin pun bhs Turki. Pastu kite pun try, masuk TL10. Pastu tekan2. Keluar la kad nye. Ade la sorg staff duk perhati kami buat. Pastu nak topup, kite bagi TL100.