Privacy Policy

Bismillahirahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.h.

Ahad, 3 Februari 2019
Jam 12 tghari, kite ke PIA utk check-in baggage. Kite print bag tag kat kiosk then beratur nak check-in bag kat kaunter AA..CNY lg 2 hari. Alhamdulillah, airport xbusy sgt hari ni. Dlm mase setgh jam dah siap print boarding pass n check-in baggage. Staff AA print semula boarding pass n bag tag kami. Sbb kami naik connecting flight. Baggage claim kat Jeddah Airport. Kite beli luggage 30kg, cukup2 je. Tu pun kurang 24hours tambah 10kg. Hahaha..Apela yg berat sangat beg tu.

Jam 2.30 petang lepas Zohor, selamat melepasi imigresen, dah masuk domestic departure hall. Flight to KL sepatutnye boarding 2:50p.m, tapi terlewat sikit. Risau juga. Jam 4p.m baru take off. Sampai KLIA2 dah kul 5, kami berkejaran nak ke international departure hall gate P4. Jauh tau. Alhamdulillah bole naik buggy. Sebab ade baby Abdullah. Dah la jauh kan.. Kena melepasi 2 kali pemeriksaan keselamatan. Pemeriksaan kali ke2 dah dekat ngan gate P. Punye la ramai Jemaah Umrah Indonesia beratur utk pemeriksaan juga. Kami risau dah ni. Jam dah 5:50p.m. Boarding time 6:10p.m. Rupe-rupenye Jemaah Indonesia tadi pun satu flight ngan kami. Kami jumpe Jemaah group kami di gate P4. First time jumpe. Sebelum ni berhubung thru wassap n telegram je.

Jam 7:15p.m flight take off lewat setgh jam dr mase yg ditetapkan. Pramugari nye bertudung hitam, sopan tapi kurang senyuman. Pramugara baik2 aje. Penerbangan mengambil mase 9 jam setgh. Sejam penerbangan kami dihidangkan first meal. AA ni semua kena bayar ye..nampak telus tapi sebenarnya xbest sgt. Benar, menyediakan tambang murah. Tapi kite bayar bukan tambang aje kan.. 2nd meal lg 2 jam setgh sebelum landing.

Kite order 1 je second meal..sbb tau dah akan tak lalu nak makan, kalau nak layan ngantuk. Sebab risau baby Abdullah kelaparan. Spare juga roti ngan biskut untuk die. Well, budak kecik ni memang suke makan. Ramai Jemaah xabis makan / tak makan sbb lebih prefer tidur. Kopi 3 in 1 pun RM6. Sejuk2 ni Lid nak minuman hangat.. Ade jemaah yg bawa nasi bungkus, sandwich, semua kena tegur ngan flight attendant. Hahaha. Kalau roti ok la kot. Tapi xkan mineral water mase meal je? Dah  la yg 350ml je. Kering tekak tau flight 10jam. Sib baik ade bawa botol air and sempat penuhkan kat water dispenser kat gate P4 sebelum boarding tadi. Tu pun xcukup..

Jemaah Indonesia yg duduk sebelah Lid ialah seorang kakek. Kos Umrah nye 28juta Rupiah. Katenye 20hari. Kos Haji  pula 125juta Rupiah. Kami xsembang banyak takut die keletihan.

Penumpang yang duduk belakang seat kite, (seorang wanita Arab), kite rase die nak blk tempat die, not to perform Umrah. The flight attendant asked her whether she want to order any meals since die x add on meals. She refused n bertahan sepanjang perjalanan xmakan.

Sejam nak landing, ketua pramugara mengingatkan untuk berniat ihram di Miqat Qarnul Manazil utk Jemaah yg akan terus masuk Mekah. Dan sekali lg peringatan 35minit sebelum landing. Kami pula tak berniat kerana akan ke Madinah dulu.

Isnin, 4 Februari 2019
Alhamdulillah 12:10a.m selamat landing di terminal Haji Jeddah Airport. Urusan cop passport dan ambil baggage berjalan dengan lancar. Pastu kami terus menuju ke tempat bas. Driver kami an Indonesian, Mr Agus. Kat area bas ni ade orang bagi free je simcard Mobily. Kami ambik tp bila try guna data, xbole pun.
P/S: Korang yang first time pergi, xyah la ambik simcard depa bg ni. bukan boleh guna pun.

Perjalanan ke Madinah mengambil mase agak lama dekat 7jam. Sebab 2 kali berhenti, yg pertama berhenti di R&R utk makan malam. Masing2 lapar. Ye la. Makan atas flight tu setakat alas perut je kan..
Mula2 nak order pun xtau. Tengok orang lain order dulu, baru kami order. Tunjuk2 je. Nak speaking arab xreti. Kite speak english, die x paham pulak. Kami makan nasi ayam Mandi tak basah SR15. 😄 Kering xde kuah. Share 2org. Kalau ade sorg satu pinggan, alamat nye membazir lah. Big portion. Baby Abdullah yg tengah tidur pun dikejutkan. Kesian die, mesti lapar gak. Budak kecik ni senang jage. Lalu makan ape shj walaupun first time try.

Perhentian yg kedua untuk solat subuh jam 5:50a.m. Ade kopi susu SR2..suhu sejuk nye kat luar bas. Sedap plk kopi susu panas2 dlm kesejukan ni.

Jam 8pg kami selamat tibe di Madinah. Driver bas hantar kami ke hotel masing2. Kami turun di depan Fayroz Shatta hotel dan jalan kaki ke hotel kami Rove Hotel Madinah. Xjauh pun dari pintu 25. Lepas check-in, terus kami turun utk sarapan. Booked 6 malam. Tapi dah burn satu malam. Lepas sarapan, kami pun bersiap2 utk ke Masjid.

Selasa, 5 February 2019
Malam musim sejuk terasa panjang. Banyak kali terjaga sebab rase dah lama sangat tidur tapi belum masuk subuh lagi. Waktu solat zohor, asar, maghrib dan Isyak rase cam dekat2 je.

Lid sampai masjid seawal jam 4a.m. Subuh jam 5.41 a.m. Lid nak ambik peluang solat dalam Raudhah yg x penah x penuh. Lepas lid balik masjid, kami turun sarapan. Kemudian kami pusing2 sekitar hotel. Sampai la kami berjalan ke Pasar Tamar yg berdekatan dgn station bas. Kalau keluar masjid pintu 21, straight je bole smpai ke sini. Kami rase xjumpe kot org Malaysia kat sini. Kite tengok barang2 murah2 kat sini. Tapi kite xbeli pape. Xtau nak beli ape. Area ni ade banyak hotel budget yg kite pasti kite, org Msia xmau duk..Jauh nk jalan ke masjid n nak booking pun xtau cmne. Kami berjalan smpai jumpe kedai carpet. Serius cantik. Harga nye affordable, tp cost nak bawa balik mahal. Huhuhuhu je la.

Puas jalan kat situ kami patah balik ke pintu 21, nk singgah Mobily, register simcard ngan data internet 10GB SR85. Simcard yang dapat kat airport awal malam tadi xbole pakai. Mobily centre bawah Hotel Shaza Al Madinah. Depan roundabout pintu 21. Pastu kami jalan lagi ke pintu 17, nak g Ben Dawood. Survey2 barang.

Jam 11.30a.m kami bergerak ke Pintu 1, dari  pintu 14 ke bawah sampai Museum Assalam, gate tutup sbb ade construction luar pagar masjid. Sampai betul2 kat depan kubah hijau, kami beri salam kepada Rasulullah S.A.W, Saidina Abu Bakar n Saidina Umar Alfaruq. Kemudian kami berpisah di situ, lid nak masuk masjid untuk solat zohor. Kite n baby Abdullah balik hotel sbb kite Abc.

3 comments:

1. salam, saya berminat nak tahu berkaitan cara nak buat umrah DIY untuk tahun 2020.boleh saya contact puan. no fon saya 017 8463050-sha

ReplyDelete
  2. As salam terima kasih puan atas kesudian share ilmu dan pengalaman puan.. Sy berniat hendak bawa keluarga jika Allah Izinkan.. Kalau pergi Perth sy boleh DIY.. Jadi si berserah dan tawakal pd Allah kalau Puam boleh kenapa tidak kita semua.. Ni pertama kali buat kami utk menjejaki kaki ke tanah suci.. Dengan izin Allah.. Boleh puan share dan email di kaklongnis77@gmail.com..

3. Wsalam.. Pertama sekali, niat kita ke tanah suci Mekah utk melaksanakan ibadah umrah wajib(kali pertama) . Jadi tak bole nak samakan dengan kita pergi bercuti ke tempat lain. Jadi saya sarankan kepada para pembaca blog yg belum pergi umrah dgn pakej yg disediakan oleh pihak TA dengan bimbingan mutawif yg berpengalaman, better lengkapkan diri dgn ilmu tentang cara2 melaksanakan umrah, hukum2 berkaitan dan pantang larang dalam ihram.