Wednesday 13 February 2019

Umrah DIY kami Februari 2019 - Berangkat ke Mekah

بسم الله الرحمن الرحيم

Allahumma Solli 'ala Sayyidina Muhammad Wa'ala ali Muhammad.

Jumaat, 8 Februari 2019
Pagi usai sarapan, kami ke masjid lagi. Pagi Jumaat ni Madinah mendung dan hujan renyai2 sampai petang. Pertama kali merasai pengalaman hujan di bumi Madinah. Lantai licin, terkena tempias hujan. Budak kecik ni suka berlari-lari dalam dataran masjid. Jatuh bangun, jatuh bangun.
Baby Abdullah jumpe geng.


Dalam kawasan masjid ni, ceruk mana2 pun jemaah boleh solat. Cuma bila tiba waktu solat jemaah, petugas masjid akan pasangkan tape nak tanda tempat solat n tempat laluan. Kalau tidak, satg ada orang selamba je lalu depan orang solat.  Tu pun ade jemaah yang ikut dan, buat sof depan tangga escalator. Sof solat orang perempuan yang kat belah luar, macam ular kena palu. Biase nye yg kt nmpak duk kat luar ni ialah jemaah yg pakai baju punjabi. Bersama anak2 depa. Depa  suka lepak n solat kat luar, yg lelakinye pun sama. Dah azan pun xmau p cari sof. Nak sembang2 lg. Sampai kena halau ngan petugas masjid. Kite dapat perhatikan semua ni sebab kite xbole solat lg mase ni. Lid suruh kite ikut je g masjid, drpd terperap dlm hotel. Bole gak ziarah kedai. Hehehe..

Mase solat Asar, hujan masih belum berhenti. Kite ngan baby Abdullah, duk tepi salah satu tiang depan pintu 21. Sebelah kite ade jemaah perempuan buat sof solat. Xpela, kite paling tepi. Xputus sof depa. Macam2 cara depa sujud, kite tak persoalkan cara depa solat sbb masing2 ikut mazhab tempat masing2. Macam2 gelagat. Sambil solat, sambil tarik tangan anaknye suruh duk diam2. Eh dah berape kali kau gerak ni.. stokin pun xpkai. Kadang2 rambut pun nmpak.

Kat Malaysia kalau nmpk org solat xpkai telekung tu dah pelik sgt. Org melayu kan.. Kite bukan nak kate jemaah luar negara bole solat xtutup aurat, kite xtau peraturan mazhab diorg cmne.. cume nak bgtau solat x pakai telekung pun sah la. Telekung warna apa pun sah la solat, selagi tidak nipis, tidak nmpk warna kulit, sah solat dgn baju yg kite pakai jika menutup aurat dan suci daripada najis.

Lepas lid abis solat, kami singgah beli nasi ayam dan kebab kat bangunan hotel Bahauddin sblm balik ke hotel kami. Satu pinggan makan bertiga kami. Kami makan 2 kali je sehari, sarapan di hotel n makan petang/malam. 

Sabtu, 9 Februari 2019
Hari ini, selepas 5 hari kami bermukim di Madinah, bersiap2 untuk berangkat ke Mekah. Kami ke Masjid untuk Ziarah widak. Lid bawa baby Abdullah ke Raudhah n then lepak2 dalam masjid.

Kite nak masuk masjid masih x boleh lagi hari ni.  Nampaknya kedatangan kami kali ni, kite x berpeluang solat di Masjid Nabawi. Kite redha, kite sampai di bumi Madinah ni pun dengan izin Allah. Kite xdapat solat dalam masjid pun dgn izin Allah. Jadi kite cume dapat Ziarah widak dari luar shj. Menyempatkan diri memberi salam kepada Rasullullah dan Sahabat baginda yang mulia dari depan masjid, kemudian Ziarah Baqi' dan berdoa semoga Allah ampunkan segala dosa, semoga Allah panggil lagi kami datang ke sini. Amiinnn. SubhanaAllah sedihnye nak meninggalkan tempat ini. Semoga nanti Allah izinkan untuk boleh datang lagi ke sini, semoga nanti boleh mati di sini.

Selepas zohor, kami check out hotel dan menunggu bas di depan Fayroz Shatta Hotel. Tengok tu..Lid dah siap berihram.

Bas sampai lepas sejam kami berdiri terpacak depan tu. Jalan memang jem di sekitar hotel sbb banyak bas nak ambil jemaah hari ni. Ramai juga yg nak bertolak ke Mekah bersama2 kami. Bas pickup jemaah group kami di Fayroz khartaj dan kami pun terus bergerak ke Miqat Zulhulaifah @ Abyar Ali. Xjauh pun dari Madinah. Sat je dah sampai. Org Malaysia panggil Bir Ali. Miqat Zulhulaifah ni adalah tempat miqat bagi penduduk Madinah. Terletak 450km dari Mekah. Niat ihram di Miqat ialah syarat wajib umrah/Haji. Kalau x, kena bayar dam seekor kambing. Kite yg masih dalam haid pun niat ihram juga, kite niat bersyarat. 

Perjalanan lancar. Driver bas bagus, siap ajak kami bertalbiah and selawat sama2. Dekat nak maghrib, baru bas berhenti di RnR. Jemaah masing2 bising sebab waktu Asar dah nak habis. Kemudian, semua tunggu masuk waktu maghrib dan jamak qasar Maghrib dan Isyak. Berpusu-pusu org nak solat dalam musolla kat situ. Lepas solat, kami makan di RnR. Kat tepi RnR pun ade ruang untuk solat. Tapi terbuka la.

Kami sampai belakang hotel Jabal Omar Hyatt Regency tepat jam 10p.m. Beg dgn passport n purse kite tertinggal pulak dlm bas. Nak check in hotel, depa cek visa. Terpaksa lid p kejar bas. Alhamdulillah, ade jemaah group kami yg turun di Hilton Mekah tolong ambilkan beg. Setengah jam gak la tunggu lid kat lobby. 

Lepas check in, Lid terus bersiap2 untuk ke Masjidil Haram menyempurnakan umrahnye yg pertama. 

Ahad, 10 Februari 2019
Pagi selepas sarapan, lid bawa baby Abdullah ke Masjidil haram. Diorang iktikaf sampai lepas zohor. Malam selepas Isyak, baru kite dapat buat tawaf umrah, saie dan bergunting. Kite dalam ihram, lebih kurang 32 jam menjaga pantang larang. Alhamdulillah, selesai umrah pertama kite. 

Lepas tu, baru kami cari makan, perut dah laporpo. Kami ke Felda d Saji di Aras 2 Safwa Tower. First time. Nasi putih SR8 uolls. Hmmm.. tapi leh makan berdua. My favourite teh ais SR5. Alhamdulillah. Kenyang..



2 comments:

  1. Salam Farah, boleh bagi email or no hp? Nak menuntut ilmu DIY ni

    ReplyDelete