بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Isnin 26 Disember 2022
Alhamdulillah, hari yg dirancang tiba juga. Seawal jam 4.30pagi kami keluar dari rumah menuju ke stesen KTM Tasek Gelugor. Tiba di sana jam 5pagi. Hahaha. Tetibe jadi morning person kalau bab travel2 ni. Nak parking kat stesen KTM, pastikan ada kad touch n go ye. Pastikan juga baki cukup ye. Kad touch n go sy, baki kurang. Jadi sy bawa sekali untuk topup di mana2 nanti. Alhamdulillah, ruang parking banyak kosong. Kami beli tiket tren komuter dewasa RM10.40 dan kanak2 RM5. 20. Kanak2 dikira dr umur 4-12 tahun.
Kami menaiki tren yang pertama jam 5.43pagi. Perjalanan memakan masa 1 jam 30minit. Suhu dalam tren amatlah sejuk. Dari stesen Tasek Gelugor, tren akan melalui 8 stesen lagi sehingga sampai ke Stesen KTM Pdg Besar. Kami tiba di Pdg Besar jam 7.15pagi. Kami mengambil masa sedikit membuat lawatan ke tandas.
Solat hormat waktu
Kalau ada tertanya, hangpa tak solat subuh ka? Kami solat hormat waktu ja dalam tren. Solat hormat waktu hukumnya harus kerana menghormati masuknya waktu solat. Solat hormat waktu ialah solat yang dilakukan dalam keadaan berhadas (kerana tiada air untuk berwuduk atau tiada debu tanah untuk bertayamum) dan solat yang tidak menghadap qiblat. Contohnya solat dalam tren ataupun pesawat, bila kita tak boleh nak menghadap qiblat. Sedangkan syarat sah solat antaranya ialah wajib wuduk dan menghadap qiblat. Bila dah dapat berwuduk dan boleh menghadap qiblat, wajib ulang semula solat fardu tersebut jika masih dalam waktu solat, atau qada' jika telah habis waktu. Dengar sini ye, semoga lebih faham.
Sembahyang hormat waktu