Privacy Policy

Saturday, 31 December 2022

Cuti-cuti Hatyai Day 1

بسم الله الرحمن الرحيم 
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Isnin 26 Disember 2022

Alhamdulillah, hari yg dirancang tiba juga. Seawal jam 4.30pagi kami keluar dari rumah menuju ke stesen KTM Tasek Gelugor. Tiba di sana jam 5pagi. Hahaha. Tetibe jadi morning person kalau bab travel2 ni. Nak parking kat stesen KTM, pastikan ada kad touch n go ye. Pastikan juga baki cukup ye. Kad touch n go sy, baki kurang. Jadi sy bawa sekali untuk topup di mana2 nanti.  Alhamdulillah, ruang parking  banyak kosong. Kami beli tiket tren komuter dewasa RM10.40 dan kanak2 RM5. 20. Kanak2 dikira dr umur 4-12 tahun.

Kami menaiki tren yang pertama jam 5.43pagi. Perjalanan memakan masa 1 jam 30minit. Suhu dalam tren amatlah sejuk. Dari stesen Tasek Gelugor, tren akan melalui 8 stesen lagi sehingga sampai ke Stesen KTM Pdg Besar. Kami tiba di Pdg Besar jam 7.15pagi. Kami mengambil masa sedikit membuat lawatan ke tandas.

Solat hormat waktu
Kalau ada tertanya, hangpa tak solat subuh ka? Kami solat hormat waktu ja dalam tren. Solat hormat waktu hukumnya harus kerana menghormati masuknya waktu solat. Solat hormat waktu ialah solat yang dilakukan dalam keadaan berhadas (kerana tiada air untuk berwuduk atau tiada debu tanah untuk bertayamum) dan solat yang tidak menghadap qiblat. Contohnya solat dalam tren ataupun pesawat, bila kita tak boleh nak menghadap qiblat. Sedangkan syarat sah solat antaranya ialah wajib wuduk dan menghadap qiblat. Bila dah dapat berwuduk dan boleh menghadap qiblat, wajib ulang semula solat fardu tersebut jika masih dalam waktu solat, atau qada' jika telah habis waktu. Dengar sini ye, semoga lebih faham. Sembahyang hormat waktu


Persediaan untuk bercuti ke Hatyai, Thailand 2022

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah.. Sebagai penutup tahun 2022, dengan izin Allah, kami dapat meneroka bandar Hatyai, selatan Thailand. Sebenarnya, sy belum pernah ke mana2 tempat di negara Thailand ni. Lid ajak jalan2 Hatyai sebab kawan Lid pencetusnya, duk racun cm Hatyai ni best lain macam. Kami pun try cari info tentang Hatyai and started planning. Mula2 ingat nak drive ke Bukit Kayu Hitam, masuk ikut Danok. Tapi cam leceh je nak drive. So decide nk naik tren, masuk melalui Padang Besar pulak. Lagipun kami pergi berlapan, padat kalau naik kereta. 
Sumber Google 2 Dec 22

Monday, 10 October 2022

On the way to the airport Singapore Day 5

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Selasa 6 September 2022

Hari terakhir di Singapore. Kami bersiap² macam biasa pagi ni. Anak² bersiap awal², turun main game kat bawah. Macam biase la, kita la tukang kemas beg. Lepas dah siap, kita turun minum kopi kat pantry dulu. Reception buka kul 10pagi. Kita bagi receptionist settlekan dulu penyewa yang urgent. Kemudian baru kita check out and dapat balik deposit $20.

Monday, 12 September 2022

Eating McDonald in Singapore Day 4

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Isnin 5 September 2022

Pagi ni kami turun jam 11pagi, niat nk mendobi sikit. Kami jalan kaki ke nearest laundromat. Wash 14kg $7. Dryer $3. Actually ade washer $5 tapi occupied. Sebab tak dak duit kecik, kita pun beli la roti.

Sementara tunggu dobi siap, kami brunch kat Mr K Prata. 

Kami dah biasa ngan area Lavender ni sebab 2019 dulu pun kami stay kat hostel area ni juga. Kedai mamak yang sama dulu kami penah makan. Harga murah je. Egg prata $1.80 je, telur dadar $2.50 siap ada bawang, telur mata 70sen, nasi goreng $5 je, punya lah banyak nasi goreng sepinggan, sedap plk tu. Nasi putih $1.50, pun banyak gile nasi dia buh. 

Singapore with love Day 3

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Ahad 4 September 2022
Hari ni keluar lambat sikit. Jam 12.50 kami tiba di Pasar Geylang Serai. 

Setelah naik turun 3 bas..hahaha.. patutnye naik satu bas je..tapi sebab malas nak menapak..kami tukar² bas. Tak risau kalau guna tourist pass tu, unlimited ride per day.
Kat bus stop depan MRT Little India.

Dekat ngan MRT Little India ni, ada Tekka Center. Besar. Memang ramai orang India, Bangla pun ada. Tekka Center ni satu jalan ngan Angullia Mosque yang kami p semalam.