Privacy Policy

بسم الله الرحمن الرحيم
 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Bulan lepas 23-25 Julai 2019, kite telah menghadiri ICoAIMS 2019 anjuran UMP. Jadi entry ni cuma nak berkongsi pengalaman kami selama beberape hari berada di bandar Kuantan dan bandar sekitar Pahang.

22 Julai 2019
Kami bertolak dari rumah di Jalan Balam dalam kul 10.30 pagi, anak2 semua ikut, ponteng sekolah seminggu depa. Kami ikut Google map punye direction. Entah macam mana, kami boleh terskip tolgate Jalan Gombak. Kami ikut jalan dalam, dari IIUM melalui perkampungan orang asli, sampai la kami keluar di kawasan rehat Genting Sempah. Mujur hari masih pagi mase bertolak. Kami sampai situ dlm 12.30, berenti tengok2 org jual durian tepi jalan. Sempat beli musang king 2 biji, sekilo RM28, tapi sebab die nak perabih yg 2 biji tu die bg kami sekilo RM25 je.
Durian XO pun ade. Durian kpop!

Pastu kami meneruskan perjalanan ke Kuantan. Perjalanan sangat lancar, sebab LPT lengang je xbanyak kenderaan, a bit boring sebenarnye, tak macam PLUS hiway. Kami exit tol Kuantan kul 3 petang. Kami singgah makan tengah hari n keringkan baju kat dobi sebelum menuju ke IM 96 Villa utk check in. Kami rehat sat pastu bergerak menuju ke Pantai Telok Chempedak. Anak2 dah tak sabar sangat nak mandi laut. Nak rase masin air Laut China Selatan plk.

Kemudian kami singgah solat maghrib di Masjid Negeri. Lepas solat kami menuju ke Ana Ikan Bakar Petai Tanjung Lumpur. Sedap beb makan kat situ. Tapi biase la harga up sikit. Lepas makan kami balik hotel.

23 Julai 2019
First day conference. Lid hantar kite kat conference venue, The Zenith hotel, Kuantan. Lid yg uruskan anak2. Area villa kami duk ni senang cari makan, sebab ade banyak kedai, dobi layan diri pun ade. Alhamdulillah senang kate lid. Petang lepas abis sharing session, lid ambik, kami ke pantai lagi. Budak2 ni gemar benar mandi laut. Layankan je. Kami solat maghrib di Masjid Tengku Ampuan Afzan, dekat je ngan villa kami duk, seberang jalan. Malam ni kami makan nasi lemak laku keras, Nasi Lemak Shahbandar. Sedap beb..harga berbaloi la.

24 Julai 2019
2nd day conference. Petang ni kite present. All went well.. Lepas conference, kami ke taman yang terletak tepi sungai Pahang. Angin kuat ye, bukan sepoi2 bahasa sangat.

Agak2 dalam pukul 6, kami ke Tanjung Lumpur plk, nak makan ikan celup tepung. Kedai pertama dlm Google map tutup. Mase nak patah balik ternmpak kedai Mok na, jadi kami singgah di sini. Macam2 ade. ikan, udang, ketam, sotong celup tepung. Keropok lekor, pisang goreng, sata, sotong pulut pun ade n macam2 lagi la. Best tau.. Kemudian kami ke Masjid Negeri utk solat maghrib. Lepas solat kami jalan2 depan dataran kat masjid tu, ade cm uptown, org lepak2, jual barang, ade org mengurut, bekam pun ade.

25 Julai 2019
Perjalanan pulang. Kami sarapan di kedai depan villa kami. Ade macam2, nasi goreng sedap bangat, lempeng kelapa cicah sambal bilis/kari/susu, nasi lemak, lontong, memang sedap la makan kat sini.

Kite perhatikan selama beberape hari di Kuantan, semua kedai makan yang kami p menyediakan air kosong/ ais kosong for free je. Bagus kan. Kat tempat lain susah jumpe.

Kemudian kami meneruskan perjalanan. Destinasi di tuju ialah bandar Raub, misi memburu durian musang king. Kat penang bukan xde musang king. Harga mahal la kalau kat penang tu sampai RM45 sekilo. First time nak g Raub. Semua nye berpandukan Google map. Dari Kuantan kami masuk hiway, lebih kurang 2 jam perjalanan, kami exit Lancang. Kemudian meneruskan perjalanan ke bandar Raub. Syok juga jalan kampung kan, tengok tempat org. Cumenye better pastikan minyak kete diisi penuh n kereta berkeadaan baik. Selebihnye tawakal kepada Allah, semoga Allah melindungi perjalanan kite. Kat situ bukan nye banyak rumah2 org sepanjang perjalanan. Boleh imagine jalan2 ni gelap gelita waktu malam sebab tiang lampu jalan pun xde.. Nak cari durian tu pun xpasti di mana. Kami follow Google map ke Raub je. Ade la tengok YouTube pagi tadi, cari kot2 la ade org share makan durian musang king kat Raub. Orang dlm YouTube tu bgtau kat depan stesyen minyak BHP. Hahaha..so berpandukan maklumat tersebut, kami pun sampai lah akhirnye di stesyen BHP itu. In fact, ade 2 stesyen BHP berdekatan tau. Memang betul ade gerai durian dpn BHP tu.

Kami terpaksa masuk pekan dulu sebab nak cucuk duit dulu ngan isi minyak. Pastu baru kami start survey2 harga durian musang king. Lid tanye dlm 3 gerai. Last2 kami patah balik ke gerai pertama sebab die bg harga paling cun RM28 sekilo, size buah sederhana. Kami timbang first 3 biji dlm RM93. Pastu ambik buah yg besar sikit, RM33 sekilo, timbang RM84. Kami makan 4 biji sekali. MasyaAllah, sedapnye. Ngan warna kuning diraja ni. Rugi ler yg xmkn durian. Ade org pelik xmkn durian isi warna kuning, cari durian isi putih. Manusia ni kan macam2. Cite rase masing2..

Abis makan, kite menapau plk. Susah dah kang nak cari musang king kalau dah balik Penang. Tapau setakat nak makan 2 hari je..Tauke belah masuk bekas. Jadinye kami abis RM300 untuk musang king Raub. Huhu. Tauke kate awal bulan 8 lagi banyak luruh, harga pun turun sebab stok banyak. So durian hunter boleh la plan next time. Dah puas makan durian, kami meneruskan perjalanan pulang melalui pekan Bentong. Kemudian sebelum masuk hiway, kami singgah sat kat sekolah lama kite dulu, Sekolah Menengah Teknik Tengku Ampuan Afzan Bentong, Pahang. Sekarang dah jadi Kolej vokasional. After 20 years kite sampai di sini.

Gitu ler serba sedikit cerite kami ke Pahang. Nak sampai sana tu memang bercinta..bukan dekat jarak Penang - Pahang.